Nieuws

Renovatie Upper-Promenadedeck

Renovatie Upper-Promenadedeck

Er wordt hard gewerkt om het teakhouten dek op het achterste deel van het Upper-Promenadedeck te vervangen. Op de foto's is goed te zien dat het dek omstreeks 1986 is verlengd. Ook zijn te zien het luikhoofd dat toegang bood tot de machinekamer en de versterkte...

Lees meer
ss Nieuw Amsterdam in de Library

ss Nieuw Amsterdam in de Library

In de vitrines in de Library op het Upper-Promenadedeck is een speciale tentoonstelling ingericht over het ss Nieuw Amsterdam. Dit jaar is het 80 jaar geleden dat het schip te water werd gelaten. In 1938 werd het nieuwe vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn in...

Lees meer
Chronometer

Chronometer

Voor de navigatie aan boord is een chronometer essentieel. Zonder de tijd goed te kunnen meten is positiebepaling met de sextant onmogelijk. Helaas was de chronometer, die oorspronkelijk een plaats had in de kaartenkamer, al enige tijd verdwenen. Observator Watersport...

Lees meer
De Schelde

De Schelde

Een kopie van de originele fabrieksplaat van "De Schelde" is geplaatst op de bakboord lagedruk turbine. De turbinegroepen op het ss Rotterdam zijn gebouwd door de N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde" te Vlissingen. Voor de turbines werd gebruik gemaakt van de...

Lees meer
Werkzaamheden

Werkzaamheden

Onze vrijwilligers herstellen een snijmachine uit de voormalige drukkerij aan boord. De machine krijgt een nieuwe plaats bij andere historische apparaten. In de machinekamer krijgen diverse fabrieksplaten een opknapbeurt.

Lees meer
Bijzondere tours aan boord

Bijzondere tours aan boord

De Techniek onder de waterlijn tour is vernieuwd. Met ingang van 7 mei a.s. kunt u deze tour elke eerste zondag van de maand beleven. Tijdens de presentatie en het bezoek aan de machinekamer krijgt u uitgebreide uitleg over de techniek op het ss Rotterdam. U zult...

Lees meer
Ketelfront

Ketelfront

Onze vrijwilligers Jan Egberts en Jim Luteijn plaatsten een opstelling van een origineel ketelfront in de machinekamer. Dit front is van voor de automatisering van de ketels. Er waren oorspronkelijk 16 van deze fronten op de vier ketels van het schip.  De fabrikant...

Lees meer
20 jaar geleden in Hong Kong

20 jaar geleden in Hong Kong

Vandaag is het 20 jaar geleden dat het ss Rotterdam tijdens zijn laatste wereldreis in Hong Kong aankwam. Het schip bleef daar liggen tot en met 5 maart. Het schip aan de andere zijde van de pier is het ms Oriana (1995) van P&O. De foto komt uit de collectie van...

Lees meer
Verbeteringen interieur

Verbeteringen interieur

Onze vrijwilligers hebben in de Queens Lounge een bescherming aangebracht tegen beschadiging van de bijzondere glasplaten aan de wand bij de pantry. In de afgelopen jaren werden de glasplaten meermalen ernstig beschadigd door karren van de catering die er tegenaan...

Lees meer
Wereldkaart verplaatst

Wereldkaart verplaatst

Onze vrijwilligers hebben de wereldkaart op het Upper-Promenadedeck een nieuwe plaats gegeven. De kaart is bij de bouw geschonken door Observator, welk bedrijf nautische instrumenten voor het schip leverde. Oorspronkelijk hing de kaart in de foyer tussen de Smoking...

Lees meer
Baldakijn in Tropic Bar is voltooid

Baldakijn in Tropic Bar is voltooid

foto Jan-Willem Koene Deze week hebben onze vrijwilligers de baldakijn boven de bar in de Tropic Bar voltooid. De baldakijn was tijdens de renovatie verloren gegaan. Dankzij de vondst van de originele bouwtekeningen van architect Carel Wirtz kon met de reconstructie...

Lees meer