Toen het ss Rotterdam in 2010 haar deuren voor het publiek opende ontbraken op veel plaatsen authentieke elementen. Wekelijks werken vrijwilligers van de Vrienden van stoomschip Rotterdam geheel belangeloos aan boord om die ontbrekende elementen toe te voegen en waar nodig te herstellen. Zij maken zoveel mogelijk gebruik van originele materialen die nog op het schip aanwezig zijn. Hun vakkennis en enthousiasme leveren mooie resultaten op! De vrijwilligers zorgen ook voor het beheer van historische materialen, zoals de bouwtekeningen van het schip en de vele materialen die aan de stichting worden geschonken of in bruikleen worden gegeven, zoals menukaarten, brochures, foto’s, uniformen en keramiek. In eigen beheer worden jaarlijks twee informatiebulletins en een kalender geproduceerd.
De vrijwilligers, ‘het klusteam’, op 20 december 2023 bijeen in de door hen gebouwde museumruimte in de voormalige Linnenkamer. Van links naar rechts Aart Leemans, Wessel Brinkman, Klaas Krijnen, Jan van Pijkeren, Jan Egberts, Henk Salij, Jan Fahner, Rob Coolen, Jan Tjassens Keiser, Alfons Croes en Ton Lenselink. Harry Hobma ontbreekt op de foto.
Hier volgt een overzicht van onze werkzaamheden
In 2024 is op diverse plaatsen in het schip gewerkt door onze vrijwilligers. Een greep uit alle werkzaamheden:
Werktuigkundige Roel Valbracht kwam uit Canada om machineonderdelen in de juiste kleuren te schilderen.
Ton Lenselink en Henk Salij werkten aan de nieuwe kerstster die tussen de rookkanalen zal worden opgehangen.
Henk Salij maakte een nieuwe fluit in de spreekbuis op de brug.
Jan van Pijkeren knapte de wand rondom de spreekbuis op en zorgde voor nieuwe kappen op de radarconsoles, gesponsord door 3D On Demand.
Jan van Pijkeren en Onno le Compte plaatsten een beeldschermpje waarop de stand van de manometer van de scheepshoorn is af te lezen.
Bij het museum Linnenkamer is een extra vitrine gemaakt en ingericht.
In 2023 hebben onze vrijwilligers weer veel gedaan. Jan van Pijkeren heeft de bootsmansruimte op orde gebracht en Jan Egberts, Rob Coolen en Wessel Brinkman zijn verder gegaan met het archiveren van de originele tekeningen van het schip. Verder is hard gewerkt aan de inrichting van onze nieuwe museumruimte in de vroegere linnenkamer op het C deck. Ook zijn onze vrijwilligers Alfons Croes en Jan Tjassens Keiser aan de slag gegaan met het hekwerk in het centrale trappenhuis. Het is een omvangrijk werk om alle honderden details van verf te voorzien.
Aart Leemans brengt op het voorste sportdek de shuffleboard banen aan en het ringwerpnet op orde.
Jan van Pijkeren brengt uv-werende folie aan op de ramen van de kapiteinskamer ter bescherming van het schilderij van Martinus Schouman en hij schept orde in de werkplaats
De inrichting van een nieuwe museumruimte in de vroegere linnenkamer op het C deck is voltooid.
Op het voormalige sportdek voor de eerste klasse (Brugdek) schildert Aart Leemans opnieuw de shuffleboard banen. Harry Hobma herstelt de rode stip die de plaats markeert waar Koningin Juliana op 20 augustus 1959 de maatschappijvlag van de Holland-Amerika Lijn (NASM) hees.
Harry Hobma schildert op het sportdek de rode stip op de plaats waar Koningin Juliana op 20 augustus 1959 de maatschappijvlag van de Holland Amerika Lijn hees.
In oktober 2023 plaatst Jan Egberts het handwiel terug op de stuurboord voedingswaterpomp. Het handwiel werd aan ons geschonken door voormalig werktuigkundige Martin Smit.
Alfons Croes verricht schilderwerk in de gang naar de museumruimten op C deck.
Jan Tjassen Keiser maakt een nieuwe vitrine in de museumruimte op C deck.
Ton Lenselink en Henk Salij bouwen een meubel voor de plaatsing van de door Brian Porter aan ons geschonken lamp uit het Lido restaurant (1968-1989).
In de laatste maanden van 2022 hebben onze vrijwilligers weer veel werk verzet. Jan Tjassens Keiser werkte met zijn collega’s aan de restauratie van kasten waarin voorheen brandslangen zaten. Op het gerestaureerde kastje van de brandslang is een replica van de originele sluiting geplaatst, Jan van Pijkeren heeft de bekabeling van de laadbomen op het voorschip verbeterd, Rob Coolen en Jan Egberts werkten aan het inventariseren van de bouwtekeningen, Ton Lenselink, Henk Salij en Koos Sanderse bereidden de plaatsing van de kerstster tussen de rookkanalen voor. Ook werd gewerkt aan de inrichting van onze nieuwe museumruimte achterop het C deck.
Bakboord- en stuurboordlichten
Op 28 juli 2022 plaatste Koos Sanderse de gerestaureerde bakboord- en stuurboordlichten terug, die nu door samenwerking met de elektricien van het schip weer branden.
Kisten op de brugvleugels en schilderen trapleuning
Op 11 mei 2022 heeft onze vrijwilliger Jan Fahner op de brugvleugels twee kisten herplaatst. Een van de nog bestaande kisten heeft hij gerestaureerd, een tweede kist heeft hij geheel nieuw gemaakt. De kisten werden tijdens de vaart gebruikt voor onder meer het opbergen van nautische instrumenten. Op dezelfde dag was onze vrijwilliger Alfons Croes bezig met het schilderen van de leuningen in het centrale trappenhuis. Het is een omvangrijk en langdurig werk dat bestaat uit onder meer het schilderen van ca 1100 spijlen.
Reparatie en plaatsing kerstster
Ook dit jaar moest de kerstster die tussen de rookkanalen komt te hangen weer worden gerepareerd. De vrijwilligers Ton Lenselink en Henk Salij maakten op 18 september 2020 gebruik van het mooie weer om de nodige werkzaamheden uit te voeren. Hij ligt klaar om aan het eind van het jaar te worden geplaatst.
Foto’s Koos Sanderse
Foto Jan Egberts
Reparatie hendel van de stuurboord telegraaf
Nadat een bezoeker een van de hendels van de stuurboord telegraaf had vernield heeft ons bestuurslid Koos Sanderse de hendel gedemonteerd en laten repareren door de firma Balck. Op 18 september 2020 heeft hij de hendel weer teruggeplaatst.
Foto’s Koos Sanderse
Schoonmaken handwielen in de machinekamer
Onze vrijwilligers zijn begonnen met het schoonmaken en waar nodig opnieuw schilderen van diverse handwielen in de machinekamer. Oud-werktuigkundige Roel Valbracht heeft ons daarvoor advies uitgebracht over de juiste kleurstelling. Het verwijderen van de oude verflagen kostte heel wat moeite. Op 4 maart 2020 presenteerde Alfons Croes het eerste resultaat.
Herstel Kerstster
Ton Lenselink en zijn collega’s herstelden de Kerstster die traditioneel in de december-maand tussen de rookkanalen wordt gehangen.
Herstel hekwerk bij het Lido op het Promenade Deck
Onze vrijwilligers Jan-Tjassens Keiser en Henk Salij herstelden het hekwerk bij de lift en de trap voor het Lido-restaurant.
Werkzaamheden op de brug
Onze vrijwilliger Aart Leemans heeft op de kasten tegen de achterwand van de brug een Perspex plaat aangebracht met daaronder informatie over diverse apparaten en hun werking. Ook heeft hij de periscoop van het magnetisch kompas dat bovenop de brug staat hersteld nadat het was vernield.
Renovatie kastenwand in Ocean Bar
In november 2019 hebben de vrijwilligers ervoor gezorgd dat de kastenwand achter de bar in de Ocean Bar weer op orde is. Er ontbraken deurtjes en de overgebleven decoratie was in slechte staat. Jan Fahner heeft er met zijn collega-vrijwilligers voor gezorgd dat er nieuwe deurtjes kwamen en dat een nieuwe interpretatie van de oorspronkelijke decoratie op de kastenwand werd aangebracht. De decoratie is door PrinterPro uit Rotterdam geprint op folie en aangebracht op de kastjes.
Tropic Bar in oude glorie hersteld
Onze vrijwilligers hebben in 2018-2019 de kastenwand achter de bar in de Tropic Bar in ere hersteld. Jan Fahner heeft met gebruikmaking van de originele tekeningen en zijn vakmanschap de door de architect Carel Wirtz ontworpen kasten opnieuw gemaakt. PPG heeft ons kosteloos geholpen met het bepalen van de juiste kleurstelling en het spuiten van de kastdeurtjes. Onze vrijwilligers herstelden eerder al de baldakijn boven de bar.
foto gemaakt door Jan-Willem Koene
De klusploeg aan het werk
Passagiers- en bemanningsverblijven op het C deck foto’s Jan-Willem Koene
Herbouw vitrine Lynbaan
De Lynbaan in 1997. Foto Leon Beesemer
De herbouw foto’s Henk Salij
Het resultaat foto Jan-Willem Koene Herplaatsen aluminium beplating en rood verven liftdeuren
Situatie in 2004 foto Klaas Krijnen
Foto Koos Sanderse
Het eindresultaat foto Klaas Krijnen Pavoiseren
Foto Jan-Willem Koene Herbouw deel schuifwand en reconstructie hekwerk op het Upper-Promenadedeck foto’s Jan-Willem Koene In het schip bevonden zich tientallen schuifwanden die tijdens lijndiensten werden gebruikt om de eerste klasse passagiers te scheiden van de toeristenklasse passagiers. Tijdens de renovatie zijn al deze wanden helaas verloren gegaan. Onze vrijwilligers hebben een deel van zo’n wand gereconstrueerd. Ook is het hekwerk voor de spiegelwand in het trappenhuis gereconstrueerd.
Een originele schuifwand kwam tijdens de renovatie achter de betimmering tevoorschijn.
De gedeeltelijk herbouwde schuifwand met op de achtergrond het gereconstrueerde hekwerk Restauratie van klokken
Queen’s Lounge foto Klaas Krijnen
Kapiteinskamer foto Jan-Willem Koene
Kamer 2080 (oorspronkelijk 198) foto Klaas Krijnen
Grand Ballroom foto Klaas Krijnen Opnieuw gemaakt kunstwerk in het binnenzwembad
Jan Fahner bij het door hem opnieuw gemaakte kunstwerk, ontworpen door Wim van der Weerd foto Klaas Krijnen Herplaatsing Werkspoor fabrieksplaten in het generatorruim foto’s Jan-Willem Koene
De turbogeneratoren zijn voor een deel geproduceerd door Werkspoor. De vier originele fabrieksplaten waren niet meer aanwezig. Voor het opnieuw gieten kon gebruik worden gemaakt van een fabrieksplaat uit de verzameling van treinenhobbyist Remco van Mourik. Onze vrijwilligers hebben de platen weer op hun plaats aangebracht. Tentoonstellen van oude werktuigen uit keuken en naaiatelier
Foto Jan Tjassens Keiser
Foto Jan-Willem Koene
Foto Jan-Willem Koene
De ruimte voor de stuurmachinekamer in gebruik als naaiatelier. Foto Nelson Arnstein (ca 1988) Herinrichting stuurmachinekamer
Foto Klaas Krijnen (2004)
Foto’s Koos Sanderse
Foto Jan-Willem Koene Reconstructie baldakijn Tropic Bar
De situatie in 1999 foto Jan-Willem Koene
Originele ontwerptekening
Foto Koos Sanderse
Foto Koos Sanderse Terugplaatsen hekwerk bij toegang binnenzwembad foto Jan-Willem Koene De toegang tot het zwembad kon bij het B-deck worden afgesloten met een hekwerk dat bestond uit een vast en een draaibaar deel. Het vaste deel is herplaatst.
Het schuren en lakken van de relingen foto’s Koos Sanderse
Herstel lampen en terugplaatsen delen hekwerk achter podium en op de bar van de Ambassador Room foto’s Jan-Willem Koene
De oorspronkelijke situatie op de bar na sluitingstijd
Ook werden de 36 lantaarns gerestaureerd. De vele honderden lamellen werden stuk voor stuk opgeknapt…. foto Klaas Krijnen Galerij met foto’s van kapiteins op het Maindeck
Foto Klaas Krijnen Vernieuwen borden sloepenstations
Foto’s Aart Leemans
Foto’s Klaas Krijnen Aanbrengen shuffleboard banen en ringwerpnet
Foto’s Klaas Krijnen
Foto Koos Sanderse
Foto Koos Sanderse Optuigen laadbomen
Foto’s Koos Sanderse Luchthappers op het voordek foto’s Jan-Willem Koene Op het voordek stonden oorspronkelijk drie luchthappers. Zij voorzagen de onder het dek gelegen bootsmansruimten van lucht. Als snel werden de luchthappers verwijderd omdat zij bij zwaar weer niet alleen lucht, maar ook zeewater naar binnen lieten. Dankzij de medewerking van de firma Interdam, Scheepsreparatiebedrijf Barck B.V. en Kraanbedrijf De Gier uit Rotterdam konden twee van de drie luchthappers worden herplaatst.
Ombouw monitor op de brug met real time havenkaart foto’s Jan-Willem Koene