Historie van het ss Rotterdam
Tewaterlating ss Rotterdam op 13 september 1958 foto J. Groeneveld
Een klein jaar later, op donderdag 3 september 1959, vertrok het ss Rotterdam voor het eerst uit de haven van Rotterdam met bestemming New York. Onder de genodigden bevond zich de toenmalige Kroonprinses Beatrix. Het schip werd gepresenteerd met de slogan “Het schip van morgen … reeds vandaag!”. In een periode van bijna vier jaar tussen opdrachtverlening aan de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en overdracht aan de Holland-Amerika Lijn ontstond het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland werd gebouwd. Het had een vooruitstrevend ontwerp. Vele gerenommeerde architecten en kunstenaars hebben meegewerkt aan de inrichting van het schip, waardoor het ook een drijvend kunstwerk is.
Op 6 oktober 1971 vertrok het ss Rotterdam voor zijn laatste trans-Atlantische overtocht uit de thuishaven. Sindsdien maakte het schip uitsluitend cruises, waaronder enkele tientallen wereldreizen. Het schip bleef opmerkelijk bij de tijd. Er hoefden maar weinig ruimten te worden aangepast. De passagiers bleven komen, velen bij herhaling.
Het ss Rotterdam in Kaapstad omstreeks 1970. Foto met dank aan Ian Shiffman
New York was jarenlang het vertrekpunt voor cruises naar het Caribisch gebied, de Bahama’s, Nassau en de wereldreizen. De foto is genomen aan het eind van de wereldreis bij vertrek uit New York op 11 april 1993 (foto Klaas Krijnen):
Het ss Rotterdam heeft ruim 38 jaar zeer succesvol onder Nederlandse vlag en onder haar oorspronkelijke naam gevaren voor de Holland Amerika Lijn. Sinds 1973 presenteerde de rederij zich achtereenvolgens als Holland America Cruises en later als Holland America Line. Het s.s. Rotterdam bleef het vlaggenschip. In 1989 is de Holland America Line eigendom geworden van de Carnival Cruise Corporation. In 1997 is het ss Rotterdam vervangen door een nieuw schip met dezelfde naam, maar met een geheel andere stijl. De gemeente Rotterdam ondernam in 1997 vergeefse pogingen om de Rotterdam uit 1959 naar Nederland te halen.
Het schip bracht vele seizoenen door in Alaska:
Na het laatste Alaska-seizoen passeerde het ss Rotterdam in september 1997 voor de laatste maal het Panamakanaal:
Voormalig eerste stuurman Hans Hoffmann vertelde op 10 september 2023 over zijn ervaringen: video Hans Hoffmann
Beelden die Hans Hoffmann maakte tijdens de Dokbeurt 1993
Varen als Rembrandt voor Premier Cruises
Het schip werd in 1997 gekocht door de Amerikaanse rederij Premier Cruises, die het de naam “Rembrandt” gaf. Onder deze naam bezocht het schip van 26 tot 28 oktober 1998 na 27 jaar nog éénmaal de Wilhelminakade te Rotterdam.
vertrek uit Rotterdam op 28 oktober 1998 foto Jan-Willem Koene
foto Hans Hoffmann
Helaas kwam Premier Cruises na drie jaar in financiële moeilijkheden en werd het ss Rembrandt uit de vaart genomen. Vanaf september 2000 lag het schip afgemeerd in Freeport op de Bahama’s. Lange tijd was de toekomst onzeker. Diverse plannen passeerden de revue. Onder meer was er het plan om het schip in Amsterdam af te meren voor gebruik als hotel en cultureel centrum. Er gebeurde echter niets en de kans dat het schip verkocht zou worden voor sloop werd met de dag groter. Een aantal liefhebbers van het schip richtte daarom in 2001 de Stichting behoud stoomschip Rotterdam op.
Freeport Bahamas januari 2004 foto Klaas Krijnen
In mei 2003 is het ss Rotterdam aangekocht door de ss Rotterdam B.V., een onderdeel van het RDM-concern. Hierdoor is sloop van het schip voorkomen. Op 17 juni 2004 vertrok het schip achter een sleepboot uit Freeport naar Gibraltar, waar het op 12 juli 2004 arriveerde bij de Cammell Laird werf voor asbestsanering en verdere werkzaamheden. De beoogde werkzaamheden werden echter maar voor een deel in Gibraltar uitgevoerd.
Aangekomen in Gibraltar op 12 juli 2004 foto Klaas Krijnen
Door het faillissement van de ss Rotterdam B.V. in het najaar van 2004 kwam deze onderneming en dus ook het schip in handen van het Havenbedrijf Rotterdam. Dat wilde zo snel mogelijk van het schip af. Op 7 december 2004 is het faillissement uitgesproken van de ss Rotterdam BV. Vervolgens begon Havenbedrijf Rotterdam op 16 december 2004 onderhandelingen met Hotel Cruiseship Operations 2 (HCO2), die het schip in de Maashaven wilde exploiteren als hotel, restaurant en casino. In april 2005 maakte HCO2 bekend dat het alle asbest uit het schip wilde verwijderen. De voorbereiding daarvan maakte duidelijk dat dat niet betaalbaar was. Op 15 juni 2005 maakte HCO2 bekend zich terug te trekken. Vervolgens hebben Woonbron en Eurobalance BV besloten het schip te kopen en onder te brengen in de nieuwe onderneming De Rotterdam B.V. Op 30 juni 2005 werd bekend gemaakt dat deze onderneming het schip asbestveilig liet maken en een dokbeurt liet geven.
In droogdok in Cadiz in januari 2006 foto Klaas Krijnen
Na de dokbeurt bij de Navantia werf in Cadiz in december 2005 en januari 2006 is het schip naar Gdansk in Polen gesleept voor verdere werkzaamheden.
Gdansk in maart 2006 foto Klaas Krijnen
Het bleek echter niet mogelijk in Gdansk aan het schip te werken. Eind augustus 2006 vertrok het schip achter een sleepboot naar het Duitse Wilhelmshaven waar het op 2 september 2006 aankwam.
Aankomst in Wilhelmshaven op 2 september 2006 foto Klaas Krijnen
Daar werd de grootschalige renovatie merendeels uitgevoerd.
Het Theater in augustus 2007 foto Klaas Krijnen
Op 4 augustus 2008 kwam het schip aan in Nederland om te worden afgebouwd. Het kreeg een riante ligplaats in de Maashaven bij Katendrecht waar het op 30 januari 2009 permanent werd afgemeerd aan diep in de bodem van de haven verankerde spudpalen. Hierdoor kan het schip met de getijden op en neer gaan. Het kan niet meer zelfstandig varen.
De aankomst in Hoek van Holland op 4 augustus 2008 foto Klaas Krijnen
Foto’s aan het begin van de avond genomen door Dick van Nerum.
Op 15 februari 2010 is het schip in gebruik genomen voor rondleidingen, congressen en verhuur van vergaderruimten. Ook zijn er 250 hotelkamers, een winkel, twee restaurants en bars aan boord. In juni 2013 nam WestCord Hotels het schip over als eigenaar en exploitant.
Onze stichting beheert diverse museumruimten aan boord en is actief voor herstel en behoud van de authenticiteit.
Aan de kade in de Maashaven op 13 september 2018 foto Jan-Willem Koene
Foto gemaakt door Hans Hoffmann op 15 juni 2024
Foto gemaakt door Hans Hoffmann op 22 augustus 2024
