Promenade Deck
Publieke ruimten op het Promenade Deck
Auditorium / Theater:
Ontwerp: C. Elffers, Rotterdam
Uitvoering: De Nijs Meubelfabriek, Rotterdam.
Uit brochure HAL 1960
Het gehele auditorium is 24 meter lang (inclusief bijbehorende ruimten), 20 meter breed en 5,6 meter hoog. Bij ingebruikname bood de benedenzaal (2e klasse) plaats aan 444 personen. De vloer van de zaal is hellend uitgevoerd en die van het balkon als bij een amfitheater. Wandbekleding: bedrukt geplastificeerd linnen naar ontwerp van linnendrukker Jan van der Berg, Scheveningen. Tegen de wanden zijn T-vormige beschermplaten aangebracht van blank geanodiseerd aluminium. Bij de ingang staat een aardewerk Ajourscherm (opengewerkt scherm), ontworpen door Dick Elffers en uitgevoerd door De Porceleyne Fles uit Delft. In het scherm zijn allerlei figuren uitgebeeld. Het monumentale kunstwerk heeft de naam “Het Leven”. De twee panelen die Frank Nix voor het altaar maakte sieren nu een van de wanden van de Captains Bar op het Maindeck.
Kunstwerk Het Leven beneden in het Theater foto Klaas Krijnen
Queens Lounge:
Ontwerp: H.P. Mutters, Den Haag
Uitvoering: Kon. Meubelfabriek H.P. Mutters & Zn., Den Haag
Uit brochure HAL 1960
De plattegrond van deze grote zaal in de toeristenklasse is geheel asymmetrisch van opzet. De ruimte beslaat de gehele breedte van het schip, zo’n 28 meter. Aan stuurboord en bakboord is het dek twee treden verhoogd, aan stuurboord begrensd door een balustrade met bronsfiguren van de beeldhouwer Bram Roth, mogelijk gemaakt door medewerking van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De dansvloer is uitgevoerd in jarrahoutstroken (een donkerrode West-Australische houtsoort) met peroba biezen. Het verhoogde muziekpodium sluit hierop aan.
foto Jan-Willem Koene
foto Jan-Willem Koene
De wand van kapiteinstrappenhuis is vervaardigd uit espenhout, verlevendigd met een intarsia (inlegwerk) in grote lijnen, bestaande uit verschillende houtsoorten in lichte kleuren en geeft de indruk van een vissersnet. De voorwand en achterwand zijn met glaspanelen bezet, gevat in geanodiseerd aluminium lijsten. Het plafond is uitgevoerd in witte panelen met kleine Zweeds kristallen lampjes. De zaal biedt plaats aan 467 personen. De langswanden hebben hoge ramen in flauw gebogen vorm, onmiddellijk in de huid van het schip. Het plafond bestaat uit gebroken wit beschilderde panelen met kleine Zweeds kristallen lampjes in een vrije opstelling.
foto Jan-Willem Koene
Ocean Bar:
Ontwerp: H.P. Mutters, Den Haag
Uitvoering: Kon. Meubelfabriek H.P. Mutters & Zn., Den Haag
Uit brochure HAL 1960
Direct aansluitend op de Queens Lounge aan bakboordzijde, oorspronkelijk de bar voor de toeristenklasse. Het plafond is gedeeltelijk verlaagd uitgevoerd in schubvormige panelen. De golfvormige bar telt 21 barkrukken. De langswanden hebben evenals de Queens Lounge hoge ramen in flauw gebogen vorm, onmiddellijk in de huid van het schip. Tegen de achterwand is een abstracte metaalversiering aangebracht, uitgevoerd door Aart van den IJssel. De kastjes achter de bar zijn in 1959 ontworpen met een decoratie in Perstorp van mw. Mutters-Roth. De kastjes zijn in de loop van de jaren door de HAL vervangen door een flessenrek. In 2010 zijn de kastjes teruggeplaatst met een interpretatie van de oorspronkelijke decoratie, ditmaal op folie.
De Ocean Bar in 1996 foto Klaas Krijnen
De Ocean Bar in 2010 foto Jan-Willem Koene
foto Jan-Willem Koene
foto Jan-Willem Koene
In november 2019 is de Ocean Bar opnieuw ingericht en in gebruik genomen als wijnbar. Onze stichting heeft daaraan bijgedragen met advies over meubilair en het restaureren van de kastjes met decoratie achter de bar.

De kastjes met de opnieuw gemaakte decoratie in november 2019 Foto Klaas Krijnen
Video Room (v.h. Library toeristenklasse):
Ontwerp: Mutero NV, interieursarchitecten, Rotterdam
Uitvoering: H.P. Mutters & Zn., Kon. Meubelfabriek, Den Haag

Was aan stuurboordzijde gesitueerd achter de Queens Lounge. De ramen in de huid zijn een voortzetting van die in de Queens Lounge. De ruimte is tijdens de renovatie verbouwd tot toiletruimte en pantry.
Club Room (v.h. Club Room toeristenklasse):
Ontwerp: J.F. Semey, Den Haag
Uitvoering: H. Pander & Zn. NV Meubelfabriek, Leidschendam
Voormalige rookzaal toeristenklasse (25 x 23 meter). In de hoeken zijn vier wandtapijten aangebracht waarvan er drie zijn geïnspireerd op de klassieke verhalen van de dichter Ovidius. Het vierde is geïnspireerd op het verhaal over Dionysos. Gisèle van Waterschoot van der Gracht (1912-2013) schilderde ontwerpen voor de wandtapijten. Joke Haverkorn van Rijsewijk (1936-2022) maakte in haar atelier De Uil in Amsterdam van die schilderijen een interpretatie in de vorm van vier wandtapijten. De originele wandtapijten zijn in 2004 verdwenen toen het schip In Gibraltar lag. Het TextielMuseum in Tilburg maakte in 2009 van de originele ontwerpen nieuwe wandtapijten op een computergestuurd weefgetouw.
Het plafond is bekleed met goudkleurig Vynide met plafonnières van Venetiaans muranoglas, ontworpen door Armand van Aarsen. Ook waar de webspanten en de stutten het plafondvlak ontmoeten werd een dergelijk ornament aangebracht.
In de ruimte bevindt zich aan de voorzijde een haardpartij van onyxmarmer. Boven de haard bevinden zich perenhouten bas-reliëfs die zijn geïnspireerd op de zeven dienaressen uit “Lof der Zotheid” van Erasmus. De panelen zijn gemaakt door de beeldhouwer Herbert Semey. De bladen van de tafels die oorspronkelijk in de Club Room stonden zijn door Haro Op het Veld voorzien van glasmozaïek. De zaal heeft tijdens de vaart lang dienst gedaan als casino en is nu in gebruik als a la carte restaurant. Bij de inrichting van het restaurant in 2009 is een kookeiland geplaatst dat sterk afbreuk doet aan het oorspronkelijke ontwerp en de sfeer van de ruimte. Aan bakboordzijde is een wand verwijderd, waardoor de zaal daar nu grenst aan de bakboord buitenwand van het schip.
De oorspronkelijke inrichting van de Club Room met een tafeltje van Haro Op het Veld:
Foto Jan-Willem Koene
De Club Room na de herinrichting in 2022. Foto Klaas Krijnen
Perenhouten haardstuk Lof der Zotheid van Herbert Semey foto Klaas Krijnen
Gobelin Dionysos foto Jan-Willem Koene
Gobelin Poseidon en Koronis foto Jan-Willem Koene
Foyer
In de foyer tussen Smoking Room en het Lido-Grill restaurant bevindt zich het kunstwerk Droomstad van Willem Akkermans. Dit kunstwerk had oorspronkelijk een plaats in de kinderkamer op het Boat Deck.

Lido Restaurant (voorheen Café de la Paix):
Het Lido-restaurant is in 1968 in de plaats gekomen van het door Jan van Bommel ontworpen Café de la Paix. In 1989 door de HAL opnieuw ingericht met pastelschilderijen met Nederlandse motieven van de kunstenaar M. Rees Marlatt, USA. Tijdens de renovatie in 2009 en daarna in 2013 door WestCord Hotels opnieuw ingericht.
Het Lido-Grill restaurant na de renovatie in 2013 Foto Klaas Krijnen