Toen het ss Rotterdam in 2010 haar deuren voor het publiek opende ontbraken op veel plaatsen authentieke elementen. Wekelijks werken vrijwilligers van de Vrienden van stoomschip Rotterdam geheel belangeloos aan boord om die ontbrekende elementen toe te voegen. Zij maken zoveel mogelijk gebruik van originele materialen die nog op het schip aanwezig zijn. Hun vakkennis en enthousiasme leveren mooie resultaten op! Hierna volgt een overzicht van een deel van de bereikte resultaten.   20111014-c-dek-1-koeneVan links naar rechts staand: Aart Leemans, Ton Lenselink, Jim Luteijn, Jan Tjassens Keiser, Bertus van de Vis, Alfons Croes; zittend v.l.n.r.: Henk Salij en Koos Sanderse. Op de foto ontbreken Jan Egberts, Jan Fahner en Paul van Ommeren.   Foto Jan-Willem Koene

Passagiers- en bemanningsverblijven op het C-deck 

20111014-c-dek-2-koene

Foto’s Jan-Willem Koene

Herbouw vitrine Lynbaan beesemer-lynbaan-promenade-deck-1997De Lynbaan in 1997  foto Leon Beesemer

jim2jan-alfons

De herbouw  foto’s Henk Salij

2012-10-21-lynbaan-03-koeneHet resultaat  foto Jan-Willem Koene

Herplaatsen aluminium beplating en rood verven liftdeuren liften-op-upper-promenadedeck-sb-foto-klaas-krijnen-14012004 Situatie in 2004  foto Klaas Krijnen

p1040774 Tijdens het plaatsen van de aluminium stroken  foto Koos Sanderse

dsc_0438 Het eindresultaat   foto Klaas Krijnen

Pavoiseren 2012-04-06-rotterdam-2-koene Foto Jan-Willem Koene

Herbouw deel schuifwand en reconstructie hekwerk op het Upper-Promenadedeck  foto’s Jan-Willem Koene

In het schip bevonden zich tientallen schuifwanden die tijdens lijndiensten werden gebruikt om de eerste klasse passagiers te scheiden van de toeristenklasse passagiers. Tijdens de renovatie zijn al deze wanden helaas verloren gegaan. Onze vrijwilligers hebben een deel van zo’n wand gereconstrueerd. Ook is het hekwerk voor de spiegelwand in het trappenhuis gereconstrueerd. 2015-02-werkzaamheden-14Een originele schuifwand kwam tijdens de renovatie achter de betimmering tevoorschijn.

2015-02-werkzaamheden-15

De gedeeltelijk herbouwde schuifwand met links het gereconstrueerde hekwerk

Restauratie van klokken ql Queen’s Lounge  foto Klaas Krijnen

20130401-klok-kapiteinskamer-koene Kapiteinskamer  foto Jan-Willem Koene

dsc_0253 Kamer 2080 (oorspronkelijk 198)  foto Klaas Krijnen

grand-ballroom Grand Ballroom  foto Klaas Krijnen

Opnieuw gemaakt kunstwerk in het binnenzwembad jan-fahner_ Het opnieuw gemaakte kunstwerk  foto Klaas Krijnen

Herplaatsing Werkspoor fabrieksplaten in het generatorruim

De turbogeneratoren zijn voor een deel geproduceerd door Werkspoor. De vier originele fabrieksplaten waren niet meer aanwezig, maar zijn opnieuw gegoten. Onze vrijwilligers hebben de platen weer op hun plaats aangebracht.

07-sandersevFoto Koos Sanderse

2016-01-werkzaamheden-3Foto Jan-Willem Koene

Tentoonstellen van oude werktuigen uit keuken en naaiatelier foto0792aFoto Jan Tjassens Keiser

2016-01-werkzaamheden-6Foto Jan-Willem Koene

2016-01-werkzaamheden-5Foto Jan-Willem Koene

2016-01-werkzaamheden-4De ruimte voor de stuurmachinekamer in gebruik als naaiatelier  foto Nelson Arnstein (ca 1988)

Herinrichting stuurmachinekamer krijnen-stuurmachine-roerkoningFoto Klaas Krijnen (2004)

img_20151014_142415 img_20151014_142458 img_20151014_143415 img_20151014_164956

Foto’s Koos Sanderse

2016-01-werkzaamheden-9Foto Jan-Willem Koene

Reconstructie baldakijn Tropic Bar 2016-01-werkzaamheden-19De situatie in 1999  foto Jan-Willem Koene

2016-01-werkzaamheden-14Originele ontwerptekening

2016-01-werkzaamheden-16Foto Koos Sanderse

2016-01-werkzaamheden-15 Foto Koos Sanderse

Terugplaatsen hekwerk bij toegang binnenzwembad

De toegang tot het zwembad kon bij het B-deck worden afgesloten met een hekwerk dat bestond uit een vast en een draaibaar deel. Het vaste deel is herplaatst. 2015-02-werkzaamheden-6Foto Jan-Willem Koene

Het schuren en lakken van de relingen  foto’s Koos Sanderse reling-p1040226 reling-p1040228

Herstel lampen en terugplaatsen delen hekwerk achter podium en op de bar van de Ambassador Room  foto’s Jan-Willem Koene 2015-02-werkzaamheden-5 2015-02-werkzaamheden-2 2015-02-werkzaamheden-3

De oorspronkelijke situatie op de bar na sluitingstijd lantaarn-ambassador-krijnen Ook werden de 36 lantaarns gerestaureerd. De vele honderden lamellen werden stuk voor stuk opgeknapt….   foto Klaas Krijnen

Galerij met foto’s van kapiteins op het Maindeck kapiteins Foto Klaas Krijnen

Vernieuwen borden sloepenstations img_20140723_161112 img_20140723_161220 Foto’s Aart Leemans

img_0766 img_0769 Foto’s Klaas Krijnen

Aanbrengen shuffleboard banen en ringwerpnetdscn4979 dscn4991Foto’s Klaas Krijnen

img_2915

Foto Koos Sanderse

shuffleboard-aartFoto Klaas Krijnen

ringwerpnet-aart-leemans Foto Koos Sanderse

Optuigen laadbomen p1060740 dsc06989 Foto’s Koos Sanderse

Luchthappers op het voordek  foto’s Jan-Willem Koene

Op het voordek stonden oorspronkelijk drie luchthappers. Zij voorzagen de onder het dek gelegen bootsmansruimten van lucht. Als snel werden de luchthappers verwijderd omdat zij bij zwaar weer niet alleen lucht, maar ook zeewater naar binnen lieten. Dankzij de medewerking van de firma Interdam, Scheepsreparatiebedrijf Barck B.V. en Kraanbedrijf De Gier uit Rotterdam konden twee van de drie luchthappers worden herplaatst. 2015-02-werkzaamheden-8   2015-02-werkzaamheden-9 2015-02-werkzaamheden-10 2015-02-werkzaamheden-11 2015-02-werkzaamheden-12

Ombouw monitor op de brug met real time havenkaart2016-01-werkzaamheden-11 2016-01-werkzaamheden-10foto’s Jan-Willem Koene