Vrijwilligers aan het werk

Toen het ss Rotterdam in 2010 haar deuren voor het publiek opende ontbraken op veel plaatsen authentieke elementen. Wekelijks werken vrijwilligers van de Vrienden van stoomschip Rotterdam geheel belangeloos aan boord om die ontbrekende elementen toe te voegen en waar nodig te herstellen. Zij maken zoveel mogelijk gebruik van originele materialen die nog op het schip aanwezig zijn. Hun vakkennis en enthousiasme leveren mooie resultaten op! De vrijwilligers zorgen ook voor het beheer van historische materialen, zoals de bouwtekeningen van het schip en de vele materialen die aan de stichting worden geschonken of in bruikleen worden gegeven, zoals menukaarten, brochures, foto’s, uniformen en keramiek. In eigen beheer worden jaarlijks twee informatiebulletins en een kalender geproduceerd.

De vrijwilligers, ‘het klusteam’, op 20 december 2023 bijeen in de door hen gebouwde museumruimte in de voormalige Linnenkamer. Van links naar rechts Aart Leemans, Wessel Brinkman, Klaas Krijnen, Jan van Pijkeren, Jan Egberts, Henk Salij, Jan Fahner, Rob Coolen, Jan Tjassens Keiser, Alfons Croes en Ton Lenselink. Harry Hobma ontbreekt op de foto.

Hier volgt een overzicht van onze werkzaamheden

In 2023 hebben onze vrijwilligers weer veel gedaan. Jan van Pijkeren heeft de bootsmansruimte op orde gebracht en Jan Egberts, Rob Coolen en Wessel Brinkman zijn verder gegaan met het archiveren van de originele tekeningen van het schip. Verder is hard gewerkt aan de inrichting van onze nieuwe museumruimte in de vroegere linnenkamer op het C deck. Ook zijn onze vrijwilligers Alfons Croes en Jan Tjassens Keiser aan de slag gegaan met het hekwerk in het centrale trappenhuis. Het is een omvangrijk werk om alle honderden details van verf te voorzien.

Aart Leemans brengt op het voorste sportdek de shuffleboard banen aan en het ringwerpnet op orde.

Jan van Pijkeren brengt uv-werende folie aan op de ramen van de kapiteinskamer ter bescherming van het schilderij van Martinus Schouman en hij schept orde in de werkplaats

De inrichting van een nieuwe museumruimte in de vroegere linnenkamer op het C deck is voltooid.

Op het voormalige sportdek voor de eerste klasse (Brugdek) schildert Aart Leemans opnieuw de shuffleboard banen. Harry Hobma herstelt de rode stip die de plaats markeert waar Koningin Juliana op 20 augustus 1959 de maatschappijvlag van de Holland-Amerika Lijn (NASM) hees.

Harry Hobma schildert op het sportdek de rode stip op de plaats waar Koningin Juliana op 20 augustus 1959 de maatschappijvlag van de Holland Amerika Lijn hees.

In oktober 2023 plaatst Jan Egberts het handwiel terug op de stuurboord voedingswaterpomp. Het handwiel werd aan ons geschonken door voormalig werktuigkundige Martin Smit.

Alfons Croes verricht schilderwerk in de gang naar de museumruimten op C deck.

Jan Tjassen Keiser maakt een nieuwe vitrine in de museumruimte op C deck.

Ton Lenselink en Henk Salij bouwen een meubel voor de plaatsing van de door Brian Porter aan ons geschonken lamp uit het Lido restaurant (1968-1989).

 

In de laatste maanden van 2022 hebben onze vrijwilligers weer veel werk verzet. Jan Tjassens Keiser werkte met zijn collega’s aan de restauratie van kasten waarin voorheen brandslangen zaten. Op het gerestaureerde kastje van de brandslang is een replica van de originele sluiting geplaatst, Jan van Pijkeren heeft de bekabeling van de laadbomen op het voorschip verbeterd, Rob Coolen en Jan Egberts werkten aan het inventariseren van de bouwtekeningen, Ton Lenselink, Henk Salij en Koos Sanderse bereidden de plaatsing van de kerstster tussen de rookkanalen voor. Ook werd gewerkt aan de inrichting van onze nieuwe museumruimte achterop het C deck.

Bakboord- en stuurboordlichten

Op 28 juli 2022 plaatste Koos Sanderse de gerestaureerde bakboord- en stuurboordlichten terug, die nu door samenwerking met de elektricien van het schip weer branden.

Kisten op de brugvleugels en schilderen trapleuning

Op 11 mei 2022 heeft onze vrijwilliger Jan Fahner op de brugvleugels twee kisten herplaatst. Een van de nog bestaande kisten heeft hij gerestaureerd, een tweede kist heeft hij geheel nieuw gemaakt. De kisten werden tijdens de vaart gebruikt voor onder meer het opbergen van nautische instrumenten. Op dezelfde dag was onze vrijwilliger Alfons Croes bezig met het schilderen van de leuningen in het centrale trappenhuis. Het is een omvangrijk en langdurig werk dat bestaat uit onder meer het schilderen van ca 1100 spijlen.

Reparatie en plaatsing kerstster

Ook dit jaar moest de kerstster die tussen de rookkanalen komt te hangen weer worden gerepareerd. De vrijwilligers Ton Lenselink en Henk Salij maakten op 18 september 2020 gebruik van het mooie weer om de nodige werkzaamheden uit te voeren. Hij ligt klaar om aan het eind van het jaar te worden geplaatst.

Foto’s Koos Sanderse

Foto Jan Egberts

Reparatie hendel van de stuurboord telegraaf

Nadat een bezoeker een van de hendels van de stuurboord telegraaf had vernield heeft ons bestuurslid Koos Sanderse de hendel gedemonteerd en laten repareren door de firma Balck. Op 18 september 2020 heeft hij de hendel weer teruggeplaatst.

Foto’s Koos Sanderse

Schoonmaken handwielen in de machinekamer

Onze vrijwilligers zijn begonnen met het schoonmaken en waar nodig opnieuw schilderen van diverse handwielen in de machinekamer. Oud-werktuigkundige Roel Valbracht heeft ons daarvoor advies uitgebracht over de juiste kleurstelling. Het verwijderen van de oude verflagen kostte heel wat moeite. Op 4 maart 2020 presenteerde Alfons Croes het eerste resultaat.

Herstel Kerstster

Ton Lenselink en zijn collega’s herstelden de Kerstster die traditioneel in de december-maand tussen de rookkanalen wordt gehangen.

Herstel hekwerk bij het Lido op het Promenade Deck

Onze vrijwilligers Jan-Tjassens Keiser en Henk Salij herstelden het hekwerk bij de lift en de trap voor het Lido-restaurant.

Werkzaamheden op de brug

Onze vrijwilliger Aart Leemans heeft op de kasten tegen de achterwand van de brug een Perspex plaat aangebracht met daaronder informatie over diverse apparaten en hun werking. Ook heeft hij de periscoop van het magnetisch kompas dat bovenop de brug staat hersteld nadat het was vernield.

Renovatie kastenwand in Ocean Bar

In november 2019 hebben de vrijwilligers ervoor gezorgd dat de kastenwand achter de bar in de Ocean Bar weer op orde is. Er ontbraken deurtjes en de overgebleven decoratie was in slechte staat. Jan Fahner heeft er met zijn collega-vrijwilligers voor gezorgd dat er nieuwe deurtjes kwamen en dat een nieuwe interpretatie van de oorspronkelijke decoratie op de kastenwand werd aangebracht. De decoratie is door PrinterPro uit Rotterdam geprint op folie en aangebracht op de kastjes.

Tropic Bar in oude glorie hersteld

Onze vrijwilligers hebben in 2018-2019 de kastenwand achter de bar in de Tropic Bar in ere hersteld. Jan Fahner heeft met gebruikmaking van de originele tekeningen en zijn vakmanschap de door de architect Carel Wirtz ontworpen kasten opnieuw gemaakt.  PPG heeft ons kosteloos geholpen met het bepalen van de juiste kleurstelling en het spuiten van de kastdeurtjes. Onze vrijwilligers herstelden eerder al de baldakijn boven de bar.

Reportage Tropic Bar

foto gemaakt door Jan-Willem Koene

De klusploeg aan het werk

Passagiers- en bemanningsverblijven op het C deck  foto’s Jan-Willem Koene Herbouw vitrine Lynbaan beesemer-lynbaan-promenade-deck-1997 De Lynbaan in 1997. Foto Leon Beesemer jim2jan-alfons De herbouw  foto’s Henk Salij 2012-10-21-lynbaan-03-koeneHet resultaat  foto Jan-Willem Koene Herplaatsen aluminium beplating en rood verven liftdeuren liften-op-upper-promenadedeck-sb-foto-klaas-krijnen-14012004 Situatie in 2004  foto Klaas Krijnen p1040774 Foto Koos Sanderse dsc_0438 Het eindresultaat   foto Klaas Krijnen Pavoiseren 2012-04-06-rotterdam-2-koene Foto Jan-Willem Koene Herbouw deel schuifwand en reconstructie hekwerk op het Upper-Promenadedeck  foto’s Jan-Willem Koene In het schip bevonden zich tientallen schuifwanden die tijdens lijndiensten werden gebruikt om de eerste klasse passagiers te scheiden van de toeristenklasse passagiers. Tijdens de renovatie zijn al deze wanden helaas verloren gegaan. Onze vrijwilligers hebben een deel van zo’n wand gereconstrueerd. Ook is het hekwerk voor de spiegelwand in het trappenhuis gereconstrueerd. 2015-02-werkzaamheden-14Een originele schuifwand kwam tijdens de renovatie achter de betimmering tevoorschijn. 2015-02-werkzaamheden-15 2015-02-werkzaamheden-16De gedeeltelijk herbouwde schuifwand met op de achtergrond het gereconstrueerde hekwerk Restauratie van klokken ql Queen’s Lounge  foto Klaas Krijnen 20130401-klok-kapiteinskamer-koene Kapiteinskamer  foto Jan-Willem Koene dsc_0253 Kamer 2080 (oorspronkelijk 198)  foto Klaas Krijnen grand-ballroom Grand Ballroom  foto Klaas Krijnen Opnieuw gemaakt kunstwerk in het binnenzwembad jan-fahner_ Jan Fahner bij het door hem opnieuw gemaakte kunstwerk, ontworpen door Wim van der Weerd   foto Klaas Krijnen Herplaatsing Werkspoor fabrieksplaten in het generatorruim  foto’s Jan-Willem Koene 2016-01-werkzaamheden-3De turbogeneratoren zijn voor een deel geproduceerd door Werkspoor. De vier originele fabrieksplaten waren niet meer aanwezig. Voor het opnieuw gieten kon gebruik worden gemaakt van een fabrieksplaat uit de verzameling van treinenhobbyist Remco van Mourik. Onze vrijwilligers hebben de platen weer op hun plaats aangebracht. Tentoonstellen van oude werktuigen uit keuken en naaiatelier foto0792aFoto Jan Tjassens Keiser 2016-01-werkzaamheden-6Foto Jan-Willem Koene 2016-01-werkzaamheden-5Foto Jan-Willem Koene 2016-01-werkzaamheden-4De ruimte voor de stuurmachinekamer in gebruik als naaiatelier. Foto Nelson Arnstein (ca 1988) Herinrichting stuurmachinekamer krijnen-stuurmachine-roerkoningFoto Klaas Krijnen (2004) img_20151014_142415 img_20151014_142458 img_20151014_143415 img_20151014_164956 Foto’s Koos Sanderse 2016-01-werkzaamheden-9Foto Jan-Willem Koene Reconstructie baldakijn Tropic Bar 2016-01-werkzaamheden-19De situatie in 1999  foto Jan-Willem Koene 2016-01-werkzaamheden-14Originele ontwerptekening 2016-01-werkzaamheden-16Foto Koos Sanderse 2016-01-werkzaamheden-15 Foto Koos Sanderse Terugplaatsen hekwerk bij toegang binnenzwembad foto Jan-Willem Koene De toegang tot het zwembad kon bij het B-deck worden afgesloten met een hekwerk dat bestond uit een vast en een draaibaar deel. Het vaste deel is herplaatst. 2015-02-werkzaamheden-6 Het schuren en lakken van de relingen  foto’s Koos Sanderse reling-p1040226 reling-p1040228 Herstel lampen en terugplaatsen delen hekwerk achter podium en op de bar van de Ambassador Room  foto’s Jan-Willem Koene 2015-02-werkzaamheden-5 2015-02-werkzaamheden-2 2015-02-werkzaamheden-3 De oorspronkelijke situatie op de bar na sluitingstijd lantaarn-ambassador-krijnen Ook werden de 36 lantaarns gerestaureerd. De vele honderden lamellen werden stuk voor stuk opgeknapt….   foto Klaas Krijnen Galerij met foto’s van kapiteins op het Maindeck kapiteins Foto Klaas Krijnen Vernieuwen borden sloepenstations img_20140723_161112 img_20140723_161220 Foto’s Aart Leemans img_0766 img_0769 Foto’s Klaas Krijnen Aanbrengen shuffleboard banen en ringwerpnet dscn4979 dscn4991 Foto’s Klaas Krijnen img_2915 Foto Koos Sanderse ringwerpnet-aart-leemans Foto Koos Sanderse Optuigen laadbomen p1060740 dsc06989 Foto’s Koos Sanderse Luchthappers op het voordek  foto’s Jan-Willem Koene Op het voordek stonden oorspronkelijk drie luchthappers. Zij voorzagen de onder het dek gelegen bootsmansruimten van lucht. Als snel werden de luchthappers verwijderd omdat zij bij zwaar weer niet alleen lucht, maar ook zeewater naar binnen lieten. Dankzij de medewerking van de firma Interdam, Scheepsreparatiebedrijf Barck B.V. en Kraanbedrijf De Gier uit Rotterdam konden twee van de drie luchthappers worden herplaatst. 2015-02-werkzaamheden-8   2015-02-werkzaamheden-9 2015-02-werkzaamheden-10 2015-02-werkzaamheden-11 2015-02-werkzaamheden-12 Ombouw monitor op de brug met real time havenkaart  foto’s Jan-Willem Koene 2016-01-werkzaamheden-11 2016-01-werkzaamheden-10