Promenade Deck

Publieke ruimten op het Promenade Deck

Auditorium / Theater:
Ontwerp: C. Elffers, Rotterdam
Uitvoering: De Nijs Meubelfabriek, Rotterdam.

theater-brochUit brochure HAL 1960

Het gehele auditorium is 24 meter lang (inclusief bijbehorende ruimten), 20 meter breed en 5,6 meter hoog. Bij ingebruikname bood de benedenzaal (2e klasse) plaats aan 444 personen. De vloer van de zaal is hellend uitgevoerd en die van het balkon als bij een amfitheater. Wandbekleding: bedrukt geplastificeerd linnen naar ontwerp van linnendrukker Jan van der Berg, Scheveningen. Tegen de wanden zijn T-vormige beschermplaten aangebracht van blank geanodiseerd aluminium. Bij de ingang staat een aardewerk Ajourscherm (opengewerkt scherm), ontworpen door Dick Elffers en uitgevoerd door De Porceleyne Fles uit Delft. In het scherm zijn allerlei figuren uitgebeeld. Het monumentale kunstwerk heeft de naam “Het Leven”. De twee panelen die Frank Nix voor het altaar maakte sieren nu een van de wanden van de Captains Bar op het Maindeck.

krijnenlevenKunstwerk Het Leven beneden in het Theater  foto Klaas Krijnen

Queens Lounge:
Ontwerp: H.P. Mutters, Den Haag
Uitvoering: Kon. Meubelfabriek H.P. Mutters & Zn., Den Haag

queens-loungeUit brochure HAL 1960

De plattegrond van deze grote zaal in de toeristenklasse is geheel asymmetrisch van opzet. De ruimte beslaat de gehele breedte van het schip, zo’n 28 meter. Aan stuurboord en bakboord is het dek twee treden verhoogd, aan stuurboord begrensd door een balustrade met bronsfiguren van de beeldhouwer Bram Roth, mogelijk gemaakt door medewerking van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De dansvloer is uitgevoerd in jarrahoutstroken (een donkerrode West-Australische houtsoort) met peroba biezen. Het verhoogde muziekpodium sluit hierop aan.

Interieur-20100626_ssRdam _oene_28foto Jan-Willem Koene

Interieur-4375foto Jan-Willem Koene

De wand van kapiteinstrappenhuis is vervaardigd uit espenhout, verlevendigd met een intarsia (inlegwerk) in grote lijnen, bestaande uit verschillende houtsoorten in lichte kleuren en geeft de indruk van een vissersnet. De voorwand en achterwand zijn met glaspanelen bezet, gevat in geanodiseerd aluminium lijsten. Het plafond is uitgevoerd in witte panelen met kleine Zweeds kristallen lampjes. De zaal biedt plaats aan 467 personen. De langswanden hebben hoge ramen in flauw gebogen vorm, onmiddellijk in de huid van het schip. Het plafond bestaat uit gebroken wit beschilderde panelen met kleine Zweeds kristallen lampjes in een vrije opstelling.

DSC_0687foto Jan-Willem Koene

Ocean Bar:
Ontwerp: H.P. Mutters, Den Haag
Uitvoering: Kon. Meubelfabriek H.P. Mutters & Zn., Den Haag

ocean-bar-brochUit brochure HAL 1960

Direct aansluitend op de Queens Lounge aan bakboordzijde, oorspronkelijk de bar voor de toeristenklasse. Het plafond is gedeeltelijk verlaagd uitgevoerd in schubvormige panelen. De golfvormige bar telt 21 barkrukken. De langswanden hebben evenals de Queens Lounge hoge ramen in flauw gebogen vorm, onmiddellijk in de huid van het schip. Tegen de achterwand is een abstracte metaalversiering aangebracht, uitgevoerd door Aart van den IJssel.

ocean-bar2De Ocean Bar in 1996  foto Klaas Krijnen

DSC_1584bDe Ocean Bar nu  foto Jan-Willem Koene

Interieur-28_PR_Zee-insecten_vd_IJssel_Koenefoto Jan-Willem Koene

DSC_7377foto Jan-Willem Koene

Video Room (v.h. Library toeristenklasse):
Ontwerp: Mutero NV, interieursarchitecten, Rotterdam
Uitvoering: H.P. Mutters & Zn., Kon. Meubelfabriek, Den Haag

videorm2

Was aan stuurboordzijde gesitueerd achter de Queens Lounge. De ramen in de huid zijn een voortzetting van die in de Queens Lounge. De ruimte is tijdens de renovatie verbouwd tot toiletruimte en pantry.

Club Room (v.h. Club Room toeristenklasse):
Ontwerp: J.F. Semey, Den Haag
Uitvoering: H. Pander & Zn. NV Meubelfabriek, Leidschendam

Voormalige rookzaal toeristenklasse (25 x 23 meter). In de hoeken zijn vier gobelins aangebracht waarvan er drie zijn geïnspireerd op de klassieke verhalen van de dichter Ovidius. De vierde is geïnspireerd op het verhaal over Dionysos. Gisèle van Waterschoot van der Gracht (1912-2013) ontwierp de gobelins. Joke Haverkorn van Rijsewijk maakte de gobelins in haar atelier De Uil in Amsterdam.Het plafond is bekleed met goudkleurig Vynide met plafonnières van Venetiaans muranoglas, ontworpen door Armand van Aarsen. Ook waar de webspanten en de stutten het plafondvlak ontmoeten werd een dergelijk ornament aangebracht. In de ruimte bevindt zich aan de voorzijde een haardpartij in onyxmarmer. Boven de haard bevinden zich perenhouten bas-reliëfs die zijn geïnspireerd op de zeven dienaressen uit de “Lof der Zotheid” van Erasmus. De panelen zijn gemaakt door de beeldhouwer Herbert Semey. De bladen van de tafels die oorspronkelijk in de Club Room stonden zijn door Haro Op het Veld voorzien van glasmozaïek. De zaal heeft tijdens de vaart lang dienst gedaan als casino en is nu in gebruik als a la carte restaurant. De stoelen zijn afkomstig uit de eetzalen op B-deck. Bij de inrichting van het restaurant is een kookeiland geplaatst dat sterk afbreuk doet aan het ontwerp en de sfeer van de ruimte. Aan bakboordzijde is een wand verwijderd, waardoor de zaal daar nu grenst aan de bakboord buitenwand van het schip.

DSC_9367De Club Room met op de achtergrond links Lof der Zotheid en rechts de gobelin Zeus en Io  foto Jan-Willem Koene

DSC_7053Het perenhouten haardstuk Lof der Zotheid  foto Jan-Willem Koene

25-pr-dionysos-waterschoot-koene-1Gobelin Dionysos  foto Jan-Willem Koene

26-pr-poseidon-en-coronis-waterschoot-koene-1Gobelin Poseidon en Koronis  foto Jan-Willem Koene

Lido Restaurant (voorheen Café de la Paix):

In 1968 in de plaats gekomen van het door Jan van Bommel ontworpen Café de la Paix. In 1989 opnieuw ingericht met pastelschilderijen met Nederlandse motieven van de kunstenaar M. Rees Marlatt, USA. Tijdens de renovatie in 2009 en daarna in 2014 opnieuw ingericht als Lido-restaurant.