D-Deck en het Hoofdtrappenhuis

Publieke ruimten op het D-Deck en het Hoofdtrappenhuis

D-Deck – Indoor Swimming Pool:
Ontwerp: Architectenbureau H.A. Maaskant NV, Rotterdam
Architect / kunstenaar: W. van der Weerd, Rotterdam (in dienst van Maaskant)
Uitvoering: De Lint NV, Den Haag, in samenwerking met de firma F.W. Zonneveld, Rotterdam

zwembad-uit-brochureUit brochure HAL 1960

Het bassin is een glasmozaïek bezette gewapend betonnen kuip van 5,5 x 8,5 meter met een diepte van 1,5 tot 2 meter, voorzien van een klots- en overlooprand die gelijk als handrail dienst doet.
De twee kunstwerken in het zwembad zijn ontworpen door Wim van der Weerd. Het mozaïek op de bodem is zandkleurig, met als decoratief element een school vissen in veelkleurig majolica, uitgevoerd door de Porceleyne Fles in Delft.

zwembad-foto-nelson-arnsteinHet zwembad naar achteren gezien. Foto Nelson Arnstein ca 1988
Wanddecoratie: aluminium plastiek, ontworpen door Wim van der Weerd, oorspronkelijk gemaakt door Jan Rot in Delft. Dit laatste kunstwerk is in de loop der jaren verdwenen en in 2016 opnieuw gemaakt, nu van mdf-plaat, door Jan Fahner.

5044564_orig

Het originele kunstwerk (foto collectie Jan van der Weerd)

Hoofdtrappenhuis:
Ontwerp: J.A. van Tienhoven, Amsterdam
Uitvoering: De Nijs Meubelfabriek NV, Rotterdam

Interieur-20100109_Koene_040Foto Jan-Willem Koene

Naar een suggestie van W.H. de Monchy, directeur van de H.A.L.
Geïnspireerd op het trappenhuis in kasteel Chambord aan de Loire: het jachtslot van de Franse koning Frans I. De schroefvormige trappen passen in elkaar als twee evenwijdige spiralen en stellen personen in staat elkaar ongezien te passeren. Dit idee is toegepast in het centrale trappenhuis van het ss Rotterdam.

trappenhuis-krijnen-updecksbFoto Klaas Krijnen (1996)

trappenhuiskoene3Foto Jan-Willem Koene (1999)

De trappen op de Rotterdam zijn niet cirkelvormig maar rechthoekig gebouwd. Zij beginnen naast elkaar op het B-deck bij de eetzalen en hielden tijdens de lijndienst de passagiers van twee klassen gescheiden doordat ze in tegengestelde richting klommen. De scheiding tussen de beide klassen (zowel in dwarsscheepse als in langsscheepse richting) in de vestibules werd bereikt door schuifwanden die tijdens lijndiensten werden gesloten. Het centrale trappenhuis is in oorspronkelijke staat behouden gebleven, al zijn de schuifwanden tijdens de renovatie verloren gegaan. De vrijwilligers van de Vrienden van stoomschip Rotterdam hebben op het Upper-Promenade Deck een stukje van zo’n schuifwand nagebouwd.

trappenhuis-krijnenschuifwand2Een originele schuifwand op het Upper-Promenadedeck  foto Klaas Krijnen (2004)

De trappen worden gescheiden door zes panelen van applique-glas: uitgevoerd in dubbele panelen die elkaars spiegelbeeld vormen, voorstellend (van B-Deck tot Boat Deck): de zeebodem, de golfslag, het schip, de kracht van de wind, de vogels en de kosmos. Zij zijn ontworpen door W. Akkermans, glazenier te Rotterdam en uitgevoerd door Glasindustrie F. van Tetterode in Amsterdam. De vestibules werden in hoofdzaak uitgevoerd in olijfessen in combinatie met palissander en Vynide wanden met geanodiseerde aluminium strippen. Het traphek is uitgevoerd in gemoffeld staal met versieringen in geanodiseerd aluminium.

schema-uit-bouwnummer-300-2a_

Een overzicht van de zes panelen. Uit het boek Bouwnummer 300.